CV

CV maken

Het eerste dat u moet weten over het maken van CV’s is dat er geen wetten bestaan voor CV’s. Er zijn zelfs geen harde regels te geven voor hoe een CV eruit moet zien. Vergeet wat u leerde op school of bij het reintegratiebedrijf. Geen wetten, geen regels en geen adviezen die u op moet volgen.
Lees verder. Neem de tijd!
Heeft u haast kijk dan hier voor sites waar u gemakkelijk via internet een CV kunt maken. 

Wetteloosheid? Nee, keuzevrijheid!

Bij het opstellen van een CV wordt u gedwongen keuzes te maken. Bewuste keuzes. Niets mag u overlaten aan het toeval. Hoofdlijn bij een CV is de boodschap die u wilt vertellen. Wat wilt u zeggen met uw CV.In ons stappenplan heeft u nagedacht over wie u bent en wat u zoekt. Als het lukt om een goed CV te maken weet u dat de voorgaande stappen zijn gelukt.Laat in ieder geval zien dat u, in uw loopbaan en daarbuiten uw tijd goed gebruikt heeft en veel geleerd hebt.

Uw CV is uw etalage

In uw CV stelt u tentoon wat u heeft te bieden. Het is uw etalage. Het doel is duidelijk:

  • U wilt met uw CV een positieve indruk achterlaten.
  • U wilt dat men zich U herinnert na het lezen van het CV.
  • U wilt dat U wordt uitgenodigd.

→ Kortom u wilt opvallen.

Als u in Hoog Catharijne langs de etalages loopt dan ziet u slechts enkele, met zorg gekozen, artikelen in de etalage staan. Geplaatst in een omgeving waar ze goed uitkomen: met belichting, foto’s, videobeelden en objecten wordt de juiste sfeer gecreerd. Doordacht, creatief verlokkend. Zo moet ook uw CV zijn. 

Een goed CV ….

  • Is overzichtelijk en maakt een verzorgde indruk.

Logisch geen vodje met fouten en vlekken. 

Een goed CV ……

  • Geeft een beeld van uw arbeidsverleden
  • Geeft een beeld van uw vaardigheden
  • Geeft een beeld van uw opleidingen

Een beeld is iets anders dan een volledig overzicht. U kunt nooit een volledig overzicht geven. Dan moet u van dag tot dag, wat zeg ik, van uur tot uur, vertellen wat u gedaan heeft in uw loopbaan. Zelfs als u probeert een uitputtende opsomming te geven moet u keuzes maken. Het is net als bij de etalage, maak een bewuste afgewogen keuze.

  • Sportvoeding Een afgewogen keus.
  • welke artikelen zet u in uw etalage
  • alles of alleen de schitterende hoogtepunten.

Een goed CV ……

Is actueel en bevat de juiste informatie. Liegen mag niet. Een CV dat u 2 jaar geleden gemaakt heeft is echt niet meer actueel.

Een goed Cv …..

heeft helder taalgebruik. Doe niet moeilijk, gebruik geen formele of ambtelijke taal.
Klik hier voor het Ambtelijk woordenboek. Dan weet u wat ik bedoel.

Een goed CV ……

Bevat: naam, adres, telefoonnummers en e-mailadres.Ook al staat uw adres in de email. Het CV kan een eigen leven gaan leiden en in geprinte vorm op het bureau van de personeelschef terecht komen.

Een goed CV….

Bevat (meestal) niet: geboortenamen, geboorteplaats, nationaliteit, referenties, geslacht en BSN-nummer. Als u referenties in uw CV zet dan loopt u de kans dat referente worden gebeld op een moment dat zij daar niet op zijn voorbereid. Dat kan slecht uitpakken. Beter is een lijstje meebrengen naar het eerste gesprek. BSN-nummers worden niet vermeld om misbruik te voorkomen.

En geboortedatum?

Tja, die discussie wordt al jaren gevoerd.Het is weer uw keuze.Wat zegt leeftijd nou helemaal? Wat is de boodschap?Ik heb me laten vertellen dat in de Verenigte staten CV’s met geboorte datum direct terzijde worden gelegd uit angst om te worden beschuldigd van leeftijddiscriminatie.Een collega laat haar geboortedatum tegenwoordig weg. Ze merkte dat ze werd afgewezen omdat ze te jong was. Een meisje van 21 …. kan toch niet de ervaring hebben die wij zoeken…. De rest van het CV werd zelfs helemaal niet gelezen. De ervaring had ze.Ontbreekt leeftijd op het CV dan dwingt u de lezer verder te kijken om er achter te komen wat uw leeftijd ongeveer is. Dit kan natuurlijk aan de hand van uw opleiding en arbeidsverleden.U biedt de lezer in ieder geval geen kans om na de eerste regels al te stoppen.

Persoonlijkheid in uw CV

Ergens aan het begin van het CV wordt vaak een persoonlijk profiel gezet. De kop boven dit onderdeel kan varieren: persoonlijk profiel, ambitie, doel.Belangrijk is dat u schrijft wie u bent, wat uw doel (in het leven) is en wat uw hart harder doet kloppen. Dit lijkt op wat u in uw brief (zou) schrijven over uzelf.Door wat u hier schrijft maakt u de lezer duidelijk hoe hij het CV moet interpreteren. U zet de lezer als het ware een gekleurde bril op. De rode lijn in uw leven en Cv wordt zichtbaar. De rest van het CV is een onderbouwing van wat hier geschreven wordt.

Competenties

Sommige mensen kiezen ervoor om de competenties in een aparte rubriek te plaatsen. Ze kunnen ook in het persoonlijke profiel.Pas echter op voor niets zeggende en algemene termen als: Teamplayer, Communicatief vaardig, Flexibel. Die termen gelden voor iedereen.Het mooiste is dat u de competenties direct aantoont door concrete situaties uit uw loopbaan.In de beschrijving van uw (werk)ervaring en opleiding kunt u ook terugkomen op de competenties.Noemt u compenties in uw CV, dan moet u in het sollicitatie gesprek met concrete voorbeelden kunnen aantonen dat u ze beheerst.

Hobby’s: waar praten we over?

Vermijd niets zeggende opsommingen als: sporten, lezen en schilderen.Beter is iets concreter te zijn: iedere dag voor mijn werk zwem ik, ik lees graag historische romans die iets met mijn herkomst te maken hebben, flessen beschilderen.

Lay-out

Een goed CV is helder en duidelijk. Het ziet er verzorgt uit. U hoeft geen graficus te zijn voor een goed resultaat.U kunt ervoor kiezen om een voorbeeld CV uit internet te bewerken. Er zijn ook webpagina’s waar u uw gegevens kunt invullen en een keurig opgemaakt CV het resultaat is.Maar expirementeren loont zich. Zeker als u wilt opvallen. En dat wilt u.

Een goede lay-out …

Bevat een kop. Logisch, maar wat zet u erin.Veel mensen zetten Curriculum Vitea boven hun CV.Helder maar niet veel zeggend. Immers CV’s zien er over het algemeen uit als een CV.Anderen zetten hun naam boven het CV. Zoals in veel voorbeelden. Dat is een duidelijke boodschap: De naam van het product, uw naam moet blijven hangen in het geheugen. Prima.Echte waaghalzen zien het meer als een klantenkop:

  • Aangeboden: Vakkundige Loodgieter
  • Wat moet een Italie- idioot in uw bedrijf? Hard werken.
  • Het mag en het kan net de juiste boodschap zijn voor u.

Een goede lay-out….

Kenmerkt zich door grafische refenties. Grafische referenties zijn gewoon plaatjes en strategisch geplaatste lijntjes. Een plaatje in een CV prikkeld het geheugen waardoor de tekst beter wordt onthouden. Het plaatje zelf wordt vergeten. De tekst blijft beter hangen.

En een foto van jezelf?

Het gaat hier weer om de boodschap. Dit keer een boodschap zonder woorden. Een plaatje. Ook hier moet u een keuze maken.U wilt opvallen en uw CV moet uitstralen dat u geen grijze muis bent. Zet dan een goede foto van uzelf in het CV. Het maakt u meer mens. Het CV wordt persoonlijker. U wilt laten zien wat uw vak is.

  • Wat is een duidelijker boodschap voor een chauffeur als een foto van hem leunend uit het  raam van zijn vrachtauto.

Als u geen fotomodel bent, zoek dan geen foto uit waarop u lijkt op en foto model. Als u op gesprek komt valt u zo tegen, want er werd een fotomodel verwacht.

Een goed CV past bij jou.

Ben jij een grijze muis, die opvalt als degelijke boekhouder. Betrouwbaar. Standvastig vakbekwaam rekenaar? Dan past een druk CV met gekleurde lijnen en actie foto’s niet bij u.Bent u een webdesigner dan moet uw creativiteit ervan af spatten. Dan is uw CV een proeve van bekwaamheid.Liefde voor het vak en uw hobby’s mag best zichtbaar zijn in het CV. Dat is namelijk wat u anders maakt dan de anderen. En u wilt dat de werkgever voor U kiest. Laat in ieder geval zien dat u, in uw loopbaan en daarbuiten uw tijd goed gebruikt heeft en veel geleerd hebt.